Prosjektering av barnehager

   Oslo
Kistefossdammen barnehage i Asker, arkitekter/foto: Christensen og CO arkitekter AS
Kistefossdammen barnehage i Asker, arkitekter/foto: Christensen og CO arkitekter AS
Adresse:
Josefines gate 34
0351 Oslo
Lokale:
Arkitektenes Hus
Varighet

6.4.2017 kl 09:00

6.4.2017 kl 16:00

Påmeldingsfrist
30.3.2017
Pris
MNAL kr 3600,-
Kursdeltaker kr 5000,-
MNIL kr 3600,-
MNLA kr 3600,-
Stud.arch. NAL kr 350,-
NIL-studentmedlem kr 500,-
NLA-studentmedlem kr 500,-
Ansvarlig:
prosjektleder
23332500
Betingelsene for dette kurset
Ja, jeg vil melde meg på
Dette kurset handler om å skape gode rom tilpasset barnas behov både inne og ute. De som bestiller og de som etter hvert skal prosjektere barnehager må vite mye både om form, innhold og organisering av barnehagen. Kjennskap til ulike brukerne er viktig for å skape gode hverdager for barn, foreldrene og ansatte.

Arkitekten kommer vanligvis inn i prosjektet etter at oppdraget er definert og tomten, med sine kvaliteter og begrensninger, allerede er bestemt. Det er ikke alltid man har tilgang til de ønskede arealer og det blir ofte nødvendig med kompromisser.

 

Som politiker, planlegger og bestiller har man i ulik grad mulighet for å påvirke lokalisering av barnehagen i lokalsamfunnet. Dette er et stort ansvar, som også krever kjennskap til barnehagen funksjoner, innhold og form i tillegg til brukerne.

 

Av bygningsmessige forhold settes fokus på planløsning, organisering og inneklima, samt lyd, lys, form, materialer og farger. Det vesentlige er brukeropplevd kvalitet.

 

På kurset lærer du om den historiske utviklingen av barnehagen som institusjon, på forskjellige pedagogiske retninger og eksempler på ulike arkitektoniske svar. Det blir også presentert forsking på området.

 

En av forskerne som kommer er arkitekt og forfatter Hanne Wilhjelm, 1.amanuensis emerita ved AHO. Hun sier følgende om sitt innledningsforedrag:

 

”Jeg vil vise frem barnehagens historiske baggrund, bygninger- hus og haver; hvor den organiserte barneomsorg fant sted. Det er pedagogenes virke og ideer der fortelles.  Innlegget vil således vise samspillet mellom den samfunnsmessige utviklingen og pedagogikkens betydning for de fysiske rammer. Det er dagens dilemmaer og paradokser for byggherrer, arkitekter, ansatte og ikke minst barn som vil bli synliggjort.”

 

 

Målgruppe: Arkitekter, interiørarkitekter, landskapsarkitekter, ingeniører, planleggere og bestillere, byggesaksbehandlere og andre interesserte.

 

0830 – 0900   Registrering / kaffe

0900 – 0905   Velkommen v/ Fagavdelingen NAL

 

Bolk 1: Barnehagen – historie og dagsaktuelle tema

 

0905 – 0950  

Barnehagens historiske røtter og dagens utfordringer for barnehagens hus og hage

Om samspillet mellom samfunnsmessige utviklingen og pedagogikkens betydning for de fysiske rammene rundt dagens barnehagedrift.

v/ Hanne Wilhjelm, sivilarkitekt, 1.amanuensis emerita, Institutt for form, teori og historie, Arkitekthøgskolen i Oslo

 

0950 – 1000  Spørsmål og diskusjon

 

 

Bolk 2: Barnehagens fysiske rom – inne og ute

 

1000 – 1030

Utfordringer i dagens barnehagebygging

Arealer ute og inne

v/ Hanne Wilhjelm, sivilarkitekt, 1.amanuensis emerita, Institutt for form, teori og historie, Arkitekthøgskolen i Oslo

 

1030 – 1045   Pause

 

1045 - 1115   

Om biodiversitet, inneklima, dagslys, utsyn og helse i barnehager

v/ Jan Vilhelm Bakke, overlege, Arbeidstilsynet

                                              

1115 - 1200

Barnehagen sett fra nord

Forholdet mellom inne og ute, lys og mørke - klima og hundremeterskog.

De gode tomtene defineres / lokaliseres gjennom reguleringsplanarbeidet.

v/ Rose Marie Steinsvik, Sivilarkitekt MNAL, Daglig leder, Steinsvik arkitekter as

 

 

1100 – 1245   Lunsj

 

Bolk 3: Pedagogikk og arkitektur - brukermedvirkning

 

1245 - 1315   

Ulikhetene mellom arkitekten og pedagogen kan forstås både i skala, tid, og språk

Hvordan skape dialog som kan komme barnehagen og brukerne til gode?

v/Sissel Brandi-Hansen, MA i pedagogik, bygningsseksjonen, Barne- og Ungdoms forvaltningen, Københavns Kommune.

                      

1315- 1400    

Sammenhenger mellom barnehagebyggets romlige organisering og pedagogiske målsettinger

Foredraget viser til forskning, undersøkelser og eksempler. Er det samsvar mellom det arkitekter og brukerrepresentanter planla og hvordan pedagogene har tatt i bruk byggene?  Påvirkes barnas hverdag og personalets arbeidssituasjon av byggets organisering planløsning og detaljering?

(Artikkel i boka: ”Rom for Barnehage”)

v/ Birger Dahl, sivilarkitekt MNAL, Enerhaugen arkitektkontor AS

 

1400 -1415     Pause

 

Bolk 4: Prosjekteksempler – erfaringer og utfordringer

 

1415 – 1445

Lopperud barnehage - gjensyn med et prosjekt

Presentasjon av intensjoner og erfaringer. Prosjektet ble ferdigstilt 2009 og erfaringer ble høstet ved gjenvisitt i barnehagen i 2011. (Artikkel i boka: ”Rom for Barnehage”)

Sverre Svendsen, Sivilarkitekt MNAL, Partner, Ratio Arkitekter

 

1445 – 1530  

“A human sense of Architecture” - Creating energy efficient architecture with a good indoor climate

Hvordan prosjektere bærekraftig arkitektur / barnehager med utgangspunkt i barnets sanser.

Christensen & Co vant konkurransen og har tegnet Kistefossdammen barnehage i Heggedal. (FutureBuilt prosjekt) Kontoret har prosjektert mer enn 10 barnehager, flere som ZEB bygninger. Tittelen på foredraget er den samme som hans artikkel i en bok som skal utgis på Harvard University med Marius Nygaard(AHO) som redaktør.

Thomas Nørgaard, Partner / Arkitekt MAA, Christensen & Co

 

1530 – 1545 – Spørsmål og diskusjon         

 

1600 – Slutt

 

 

OM STRØMMING:

Ønsker du å følge dette kurset via direkte strømming? Følg denne lenken for påmelding: Prosjektering av barnehager (direkte strømming).

 

Både deltakere i sal og deltakere på strømming får tilgang til opptakene etter kurset. Når du kjøper kurset kan du følge strømmingen i samtid eller se opptakene etter kurset. Opptakene blir publisert innen en uke.  Du kan du gå inn flere ganger og se kurset eller dele det opp i flere fremvisninger. Nettkurset er personlig, knyttet til den påmeldte og ikke til fremvisning. Ta kontakt med oss for tilbud om gruppepris, vi kan gi deg et godt tilbud.

 

Ja, jeg vil melde meg på!

Logg inn

NY BRUKER?

Registrer mine opplysninger